هنرستان کاردانش پویندگان

وبلاگ آموزشی و اطلاع رسانی هنرستان کاردانش پویندگان - شهرستان بانه

هنرستان کاردانش پویندگان

وبلاگ آموزشی و اطلاع رسانی هنرستان کاردانش پویندگان - شهرستان بانه

راهنمای فعالیت دبیرخانه راهبری کشوری شاخه کاردانش

سرعت تغییرات و تحولات فناوری و پیدایش مشاغل جدید، نشان دهنده نیاز مبرم بازارکار به نیروی های نیمه ماهر، ماهر و استادکار می باشد، لذا این دفتر به منظور تمرکززدایی و استفاده هرچه بیشتراز نیروهای انسانی متخصص موجود در سازمان های آموزش و پرورش استان ها و مشارکت آنان در برنامه ریزی آموزش های مهارتی ، نسبت به ایجاد دبیرخانه های راهبری گروه های آموزشی شاخه کاردانش اقدام نموده است تا با برقراری ارتباط بین دبیرخانه هاو گروه های آموزشی سازمان های آموزش و پرورش استانها، انسجام و هماهنگی های لازم در بهبود وارتقاءکیفیت آموزش های مهارتی در سراسر کشور برای نیل به اهداف شاخه کاردانش با عنایت به رویکردهای انتخاب دبیرخانه ها که به شرح ذیل میباشد ، به وجود آید :

مقدمه :

            سرعت تغییرات و تحولات فناوری و پیدایش مشاغل جدید، نشان دهنده نیاز مبرم بازارکار به نیروی های نیمه ماهر، ماهر و استادکار می باشد، لذا این دفتر به منظور تمرکززدایی و استفاده هرچه بیشتراز نیروهای انسانی متخصص موجود در سازمان های آموزش و پرورش استان ها و مشارکت آنان در برنامه ریزی آموزش های مهارتی ، نسبت به ایجاد دبیرخانه های راهبری گروه های آموزشی شاخه کاردانش اقدام نموده است تا با برقراری ارتباط بین دبیرخانه هاو گروه های آموزشی سازمان های آموزش و پرورش استانها، انسجام و هماهنگی های لازم در بهبود وارتقاءکیفیت آموزش های مهارتی در سراسر کشور برای نیل به اهداف شاخه کاردانش با عنایت به رویکردهای انتخاب دبیرخانه ها که به شرح ذیل میباشد ، به وجود آید :

1- وجود قابلیت های موجود در استان

2- پیشینه مطلوب استان در گروه های آموزشی مربوطه.

3- وجود نیروی انسانی متخصص و صاحب نظر در استان.

4- علاقه مندی مسئولین استان برای راه اندازی دبیرخانه.

تعریف دبیرخانه راهبری کشوری :

دبیرخانه راهبری کشوری شاخه کاردانش عبارت است از گروهی که عهده دار فعالیت های آموزشی بوده و با ایجاد ارتباط بین دفتر آموزش و پرورش کاردانش و گروه های آموزشی کاردانش استان ها باعث بهبودوارتقاء کیفیت آموزش های مهارتی در راستای دستیابی به اهداف شاخه کاردانش می گردد.

اهداف دبیرخانه راهبری کشوری :

1- بهبودوارتقاء کیفیت آموزشهای مهارتی.

2- استفاده از تجربه وتوانمندیهای نیروهای انسانی متخصص کشور در برنامه ریزی آموزشی و درسی.

3- توسعه عرصه نظارت، کنترل و ارزشیابی ازفرآیند آموزش های مهارتی.

4- ایجاد ارتباط بین گروه های آموزشی استان ها و دفتر آموزش و پرورش کاردانش.

ساختارواعضاء دبیرخانه های راهبری کشوری :

الف ساختار :

دبیرخانه های کشوری بر مبنای گروه های تعریف شده در آخرین جداول مصوب مشخصات برنامه های درسی رشته های تحصیلی شاخه کاردانش ، استوار می باشد و اعضاء آن به مدت حداقل یک سال منصوب خواهند شد.

تبصره: دبیرخانه های کشوری می توانند پس از تأییدوابلاغ دفتر آموزش و پرورش کاردانش فعالیت های خود را برای سال تحصیلی بعد نیز ادامه دهند.

ب- اعضاء :

1- کارشناس مسئول کاردانش استان به عنوان مسئول دبیرخانه/دبیرخانه های راهبری کشوری.

2- حداکثر 5 نفرعضو براساس تعداد زیرگروه های مرتبط با هر یک از گروه های تعریف شده در آخرین جداول مشخصات و عناوین برنامه های درسی رشته های تحصیلی شاخه کاردانش که یک نفراز آنها با اکثریت آراء بعنوان سرگروه دبیرخانه انتخاب خواهد شد .

تبصره : 1 - تعداد اعضاء بعضی از گروه ها براساس تعداد زیرگروه ها و فراوانی رشته های مهارتی درسطح کشور می تواند بیشتر از 5 نفر باشد این امرمنوط به هماهنگی با دفترکاردانش خواهد بود .

تبصره : 2 ساعت فعالیت اعضاء دبیرخانه حداکثر 8 ساعت درهفته وسرگروه دبیرخانه حداکثر16  ساعت در هفته خواهد بود

3- یک نفرمدعو ازبازارکار ، هیات علمی دانشگاههای و .... عنداللزوم

نحوه و مراحل اجرایی تشکیل دبیرخانه ها:

1- سازمانهای آموزش و پرورش استانهایی که متقاضی تشکیل دبیرخانه های راهبری کشوری می باشند، می تواننددرخواست خود راکتباً در گروه موردنظر به دفتر آموزش وپرورش کاردانش ارسال نمایند دفتر آموزش و پرورش کاردانش پس از بررسی کلیه درخواست ها وبا عنایت به وجود شرایط وامکانات مناسب در استان ، نظیر  نیروی انسانی متخصص ، امکانات فیزیکی مطلوب ، برنامه ریزی لازم و ...  نسبت به انتخاب استان جهت تشکیل دبیرخانه راهبری کشوری اقدام خواهد نمود .

تبصره : پرداخت حق الزحمه دبیرخانه/ دبیرخانه های راهبری کشوری کاردانش درقالب گروههای آموزشی وباعنایت به شیوه نامه ساماندهی نیروی انسانی واز محل اعتبارات استانی برابر با ضوابط و مقررات مربوط پرداخت خواهد گردید .

2- برای استانهایی که مجری دبیرخانه های راهبری کشوری می شوند، از طرف دفتر کاردانش ساعات اختصاص یافته به گروههای آموزشی آن سازمان باعنایت به تعداد دبیرخانه های مستقر درآن استان درصورت لزوم افزایش خواهد یافت.

3- فعالیتهای مورد انتظار دفتر کاردانش در هر سال تحصیلی به استانهای مجری دبیرخانه های راهبری کشوری ابلاغ
خواهد گردید.

4- سازمانهای آموزش وپرورش استانها موظفند به منظور کیفیت بخشی آموزشهای مهارتی درچهار چوب زیرگروههای ذیربط با دبیرخانه های راهبری کشوری کاردانش همکاری لازم مبذول نمایند.

5- بدیهی است فعالیت دبیرخانه های راهبری کشوری توسط دفتر آموزش و پرورش کاردانش درطول دوره فعالیت مورد بررسی وارزیابی قرار گرفته و درصورت تائید ، دبیرخانه می تواند برای یک دوره دیگر به فعالیت خود ادامه دهد.

وظایف دبیرخانه راهبری کشوری :

دبیرخانه های راهبری کشوری باهمکاری گروههای آموزشی سایرسازمانهای آموزش وپرورش استانها وبا عنایت به بند 3 از موضوع  : " نحوه ومراحل اجرایی تشکیل دبیرخانه ها " ، نسبت به انجام وظایف ذیل اقدام می نمایند :

1-  هریک از دبیرخانه ها موظفند تا نسبت به سازماندهی دبیرخانه ذیربط اقدام ودر طول سال تحصیلی ضمن ارتباط           ( مکتوب ، اینترنت ، تلفن و ... ) با گروههای آموزشی کاردانش سازمانهای آموزش وپرورش استانها ازنحوه فعالیت آنها مطلع گشته و با هماهنگی دفتر کاردانش نسبت به ارزیابی فعالیتهادرزیر گروه مربوط اقدام نمایند.

2- دبیرخانه های راهبری کشوری کاردانش اقدامات خودرا براساس فعالیتهای مورد انتظار دفتر کاردانش  و پس از برنامه ریزی وتهیه تقویم اجرایی در بازه زمانی تعیین شده ازسوی این دفتر، اجرا خواهند نمود .

3- لازم است هریک از دبیرخانه ها درطول سال تحصیلی نسبت به جمع آوری فعالیتهای آموزشی زیرگروه مربوطه ازسایر استانها اقدام وپس از بررسی وجمع بندی فعالیتهای انجام شده ، برای هردوره سه ماهه گزارش جامع ومانعه ای را به دبیرخانه مرکزی  به آدرس پست الکترونیکی :  smdkeshvar@yahoo.com  ارسال نمایند. (جمعا سه گزارش درطول سال تحصیلی)

4-  ضروری است جهت تبادل اطلاعات، مسئول دبیرخانه / دبیرخانه ها وهمچنین سرگروه دبیرخانه راهبری کشوری دراسرع وقت نسبت به تهیه و معرفی پست الکترونیکی خود به دبیرخانه مرکزی به آدرس پست الکترونیکی فوق الذکر اقدام نمایند .

5- دبیرخانه های مستقر درسازمانهای آموزش وپرورش استانها موظفند تا سایت دبیرخانه های خود را هرچه سریعتر آماده نموده و آدرس سایت رادراسرع وقت به اطلاع دبیرخانه مرکزی برسانند .

6- توزیع فعالیتهای آموزشی بین سازمانهای مجری زیرگروه ذیربط و جمع بندی فعالیتهای انجام شده آنها جهت ارائه به دفتر کاردانش.

تذکر مهم: ارسال وتوزیع کلیه فعالیتها پس از تایید دفتر کاردانش ، از طریق دبیرخانه راهبری کشوری به سایر استانهای کشور انجام خواهد شد .

7-  تهیه و تدوین برنامه عملیاتی یکساله دبیرخانه (تقویم اجرایی) براساس محور برنامه های دفتر کاردانش و ارسال آن به دفترآموزش وپرورش کاردانش (پیوست شماره 1)

8-   ارزیابی از فعالیت ها در دوبخش : الف فعالیت گروههای آموزشی کاردانش در زیرگروهای مربوط .  ب فعالیتهایی که     ازطرف دبیرخانه به سازمان آموزش وپرورش استانها درهریک از زیرگروههای ذیربط اعلام شده است .

9-  برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس .

 جهت اجرای این فعالیت به موارد ذیل توجه گردد :

الف تشکیل کمیته برنامه ریزی بمنظور سازماندهی جشنواره الگوهای برتر تدریس باترکیب ذیل :

1- الف معاونت آموزش ونوآوری استان ( رییس کمیته )

2- الف کارشناس مسئول کاردانش ( دبیرکمیته)

3- الف سرگروه دبیرخانه ( منشی کمیته)

ب - تهیه دستورالعمل جشنواره الگوهای برتر تدریس شامل موارد کلی ذیل :

1- ب   هدف گذاری برای جشنواره

2- ب -  زمان شروع وخاتمه جشنواره مشخص گردد ( زمانبندی)

3- ب تبلیغات لازم

4- ب مشخص نمودن موضوع مورد تدریس ( موضوع / عنوان / توانایی مورد نظر درسطح کشور یکسان تعیین گردد)

5- ب تعیین اعضاء هیات داوران جهت ارزشیابی ازروشهای تدریس یادگیری با ترکیب اعضاء ذیل :

1- 5 -  ب دونفر متخصص در رشته یا استاندارد مورد تدریس

2- 5 ب یک نفر روانشناس

3- 5 ب یک نفر متخصص تکنولوژی آموزشی

4- 5 ب سرگروه دبیرخانه راهبری کشوری ( بعنوان مسول هیات داوران )

5 5 ب- یک نفر ا اعضاء دبیرخانه که دررشته مهارتی  یا استاندارد مورد تدریس تخصص دارد( بعنوان دبیر هیات داوران )

توجه : روش تدریس یادگیری بصورت مجازی مورد ارزیابی قرار گیرد لذا در دستورالعمل توصیه گردد تانسبت به فیلم برداری مطلوب از روش تدریس در شرایط طبیعی ( کلاس درس واقعی) یا در شرایط مجازی ( هنرآموز وتعدادی هنرجو) صورت پذیرد . پیشنهاد میگردد روش تدریس دربخش نظری انجام شود . 

ج معیارهای ارزشیابی از روش تدریس :

1- ج تهیه فرمتهای لازم جهت ارزیابی عینی از روشهای تدریس

2- ج تعیین امتیاز برای هر یک از معیارها در چهار چوب : طرح درس ، روش تدریس ، استفاده از مواد ولوازم آموزشی ، ارائه مطلب وتسلط به مطلب و .....

3- ج کیفیت صدا وتصویر ضبط شده

د کاربست نتایج جشنواره :

1- د بررسی نحوه انتقال دستاوردهای جشنواره

2 د جمع آوری نظرات هنرآموزان رشته ذیربط در رابطه با روش تدریس مورد نظر

3- د تعمیم نتایج حاصله جهت اصلاح و بازسازی در روش تدریس مورد نظر

4 د توصیه لازم جهت کاربست روش یا روشهای منتخب ، درآموزشهای هنرآموزان

10-  اطلاع رسانی از آخرین یافته های علمی- تخصصی و اخبار مرتبط با رشته یا رشته های تحت پوشش دبیرخانه.

11-  جمع آوری طرح های خلاق و ایده های نو آموزشی. ( پیوست شماره 2)

12-  مطالعه و بررسی وضع موجود رشته های مهارتی تحت پوشش دبیرخانه و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها.

13-  فراخوان مقالات علمی-  پژوهشی. که شایسته است به موارد ذیل توجه گردد :

1- 13- برای فراخوان مقالات علمی پژوهشی اهداف آن در مرحله اول مشخص گردد

2-13- اهداف طوری تبیین گردند که در نهایت مقالات علمی پژوهشی منجر به مرتفع نمودن مشکلات شاخه کاردانش گردد .

3-13- مقالات علمی پژوهشی منجربه ارتقاء دانش هنرآموزان شود .

3-13- گروهی از افراد متخصص جهت بررسی مقالات علمی پژوهشی تشکیل گردد .

4- 13- نحوه تقدیر و تشکر از منتخبان پیش بینی گردد .

5-13- جهت کاربست نتایج بدست آمده از مقالات علمی پژوهشی تمهیدات لازم پیش بینی گردد .

14-  تجزیه و تحلیل وضعیت آموزشهای مهارتی متناسب با نیاز بازار کار.

15- تلاش جهت ارائه شیوه های نوین وفعال آموزشی برای استانداردهای آموزشی/کتابها  تحت پوشش دبیرخانه.

 16-  تهیه و ارائه طرح درسهای نمونه برای هریک از استانداردهای مهارتی تحت پوشش دبیرخانه .

 17-  تهیه و تدوین جزوات آموزشی و معرفی منابع آموزشی مرتبط با هر عنوان استاندارد مهارتی. ( پیوست شماره 3 )

 18-  تهیه مجلات و نشریات تخصصی (در قالب ماهنامه، فصلنامه و . . . )

19-  نقد و بررسی محتوی آموزشی. ( استانداردها ، کتابهای آموزشی ، پودمانها و ... ) ( پیوست شماره 4 )

20-  تهیه و تولید نرم افزارهای آموزشی.

21- تهیه و تدوین استانداردهای فضا (پیوست شماره 5 )،  تجهیزات و چیدمان آنها ( پیوستهای شماره 1/6 ، 2/6 و3/6 ) و نیروی انسانی مرتبط با هریک از استانداردهای آموزشی. ( پیوست شماره 7 )

22- سایر فعالیت های مرتبط عنداللزوم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد